Analyse van de bestaande

exportorganisatie.

Select-Connect-Grow® Analyse

 

De Select-Connect-Grow analyse is erop gericht om een bestaande exportafdeling te verbeteren. Wat gaat er nu niet goed? Wat kan er beter? Waar liggen de tekortkomingen? Welke klanten worden niet goed bediend?  Exporteren is een vak en is mensenwerk. Door onze analyse vergelijken we de kennis, ervaring en capaciteiten van de huidige export medewerkers met wat er op landen- en klantniveau wenselijk is in de toekomst. Onze visie is dat exportsucces in grote mate wordt bepaald door drie aspecten: 

 

1. Kennis & Kunde (bijv. talen, exportkennis, produktkennis).

2. Inlevingsvermogen (afstandswerken i.c.m. cultuur, land en lokale klant).

3  Ondernemingszin (reisbelasting, service leveren, pro-actief onderhandelen).

 

Deze zaken moeten overeenkomen met het soort exportmarkt, die wordt bewerkt door de exportmanager of het team en vooral hoe dat vanuit de klant wordt gezien. De perceptie van een Duitse distributeur/klant is namelijk anders dan voor een Chinese of Amerikaanse relatie.

 

Middels een presentatie van de huidige exportactiviteiten; interview van key exportmedewerkers; online assessment over exportcompetenties, maken wij een analyse van de huidige exportafdeling. Met een aantal geselecteerde klanttrelaties /distributeurs houden we een klanttevredenheids onderzoek, waarbij bovengenoemde aspecten centraal staan. Vervolgens komen wij met aanbevelingen over wat er zou kunnen worden verbeterd in de exportaanpak (per land/regio). Deze aanbevelingen zijn gericht op de medewerkers van de organisatie, op het verbeteren van exportcompetenties, meer kennis door opleiding en/of eventueel aanpassing van de functieprofiel.